- ”Yemin olsun ki kılıcı boynuma dayasalar da doğru bildiğimden Şașmam,hakikati haykırmaktan asla geri durmam“
Zalim Muavviyenin sömürü ve lüx yașam șekline ve yönetim șekline isyan ettiği için Rebeze Çölü
ne sürülen Sahabe Ebu Zerr Gifari ye aitti yukardaki sözler,peki bu sözleri savunan, Müslüman olduktan sonra da söylediği gibi yașayan Ebu Zerr sağcı olabilir mi?
Adı,Cundub bin Cunade bin Sekan.Onun asıl iși çobanlıktı.Yeni dinini ve peygamberini tanımak için Mekkeye gitti;Hz.Ali
nin misafiri oldu ve Hz.Muhammet ile tanıșıp iman etti. Muhacir Ebu Zerr ilk Müslümanlardandı.Bağlı bulunduğu Beni Gifar kabilesi 629 yılında Müslüman oldu.Ebu Zerr Islamiyetin ilk savașlarında hep bulundu.
Hz.Osman
ın iktidarına kadar hiç bir sorun yașamadı.Sonra duyduğu rahatsızlıkları yüksek sesle söylemeye bașladı.Zenginlikleri biriktirinlere cehennem ateșini vaat eden Kurandan ayetler okudu. ''Ne zaman yoksulluk bir kapıdan girerse,din bașka bir kapıdan çıkıp gider“
Ebu Zerr,gittikçe fakirleșen halkın ve adaletin sesi oldu.İlk Sahebelerden olduğu için de halk tarafından çok saygı görüyordu.
”Neden halife Osman ipek giyiyor?“
"Neden Dar
ül Hilafede en leziz yemeklerle donatılmıș sofralar kuruluyor? “ Ebu Zerr,
Hz.Muhammet
in yașamından örnekler veriyordu: “Aylar geçiyordu ki, Peygamberin evinde yemek ateși yanmıyordu.Peygamber
in evinde yemek çoğunlukla su ve hurmaydı. Çoğu zaman açtık,içimizden bir grup her gece onunla yemek yerdi, ne zaman evinde yemek pișirilse, bizi misafir ederdi. Arpa unu ve hurmayla yapılan bir yemekti bu… “H: Muhammet sedir üzerinde uyumayı severdi. Bir evde üçten fazla sedir bulunması israf sayılırdı. Halı bilinmesine rağmen Peygamberin evinde yoktu. Hurma dallarından örülmüș bir hasır vardı sadece.
Hz Muhammet,bir lokma bir hırkanın en değerli sembolüydü.Ebu Zerr
in „ Neden Halife Osman ipek giyiyor? “ sorusu İslamın savrulușunu durdurma mücadelesiydi.Ebu Zerrin devlerin hazinesini kullanmasını eleștirilerine karșı koyan Hz.Osman
ın danıșmanlarından biri olan, Kabul Ahbar
dı.Kabul Ahbar Yemen Yahudilerinden,sonradan Müslüman olmuștu. BabasıYahudi bir din adamıydı.Ebu Zerr
in eleștirileri karșısında,en büyük savunucularındandı.
Bir gün Hz Osman Ahbara sordu:Bir insanın malının zekatını verdikten sonra,onda bir kimsenin hakkı kalır mı? “Ahbar,“Hayır bir kimse zekatını verdikten sonra dilerse bir kerpiç altından,bir kerpiç gümüșten bile ev yapabilir“diye cevap verdi. Bunun üzerine Ebu Zerr kızarak,Bakaraa suresinden ayet okudu.(2/177)
"Yüzlerinizi doğu ve batı yönünde çevirmeniz hayırda iyilik değildir… Sevdiği malını, Allah
ı hoșnut etmek için;yakınlarına,yetimlere, yoksullara,yolda kalan gariplere, isteyenlere ve boyunduruk altında bulunup hurriyetine kavușmak isteyen köle ve esirlere verendir“ “Ey yalancı Ahbar benim dinimi sen mi öğreteceksin bana? Allahın mal biriktirmeyi yasakladığını ve hayır yolunda bulunmayı emrettiğini görmüyor musun?
“ Bu,Ebu Zerr
in son itirazı olmuștu.Șama sürüldü. Gittiği Șam
da da Emevilerle de anlașamadı.“Ey Muavviye,eğer bu sarayı kendi paranla yapıyorsan,israftır,yok eğer halkın parasıyla yapıyorsan bu ihanettir“ dedi. Muavviye Ebu Zerr
i kendi yanına,safına geçirmek için çeșitli yolları,hatta rüșveti bile denedi.Evine davet edip öldürmekle bile tehdit etti.Ama Ebu Zerrin cevabı katiydi“Eğer Allah
ın resulünün sünnetine uygun davranırsan seninle sorunum olmaz“ Sonunda Șamdan da sürüldü.Medine
ye geldiğinde yanlıș bulduğu her șeyi eleștirmeye devam etti.
“Stok edenleri,biriktirenleri azapla müjdele…Altın ve gümüș biriktirp Hak yolunda harcamayanları elim bir azap ile müjdele…“gibi ayetleri sık sık ve yüksek sesle okuması bașta, Hz Osman ve diğer yöneticileri kızdırdı.Yine sürgünle tehdit edildi.Ve“Osman bana Allahın ayetlerini okumamı mı yasaklıyor? Allah´ın emirlerini terk edenleri ayıplamayayım mı? Yemin olsun ki kılıcı boynuma dayasalar da doğru bildiğimden șașman,hakikati haykırmaktan asla geri durmam“Yine sürgün edildi.Bu kez sürgün yeri Rebeze Çölü idi.Hz Ali bu sürgüne karșı çıktı.Hatta ona eșlik etmeleri için oğulları Hz Hasan ve Hz.Hüseyin
i görevlendirdi.
Hz Osman, Ebu Zerrin bașına Mervan ve askerlerini koydu.Bunlar doksanlı yașlarına gelmiș Ebu Zerr
in yolculuğunun zor geçmesi için elinden geleni yaptılar. İddiaya göre de askerler tarafından dövülerek öldürüldü.
Tarihin her döneminde benzer olaylar yașandı.Devletin “Baba“ ya da „Ana“ olması, adil davranması, yurttașına cömert, besleyen,büyüten,ikram eden, yani “Kerim Devlet“ olması için yiğit insanlar, adalet, ahlak ile, Allahın emri ve Resulünün sünneti olarak,seslendirmișler,kimi namuslu kalemin,erdemli,inançlı șekilde kendilerini yönetenlere haykırması canlarına mal olmuș,çoğunun özgürlükleri kısıtlanmıștır. Ama ahlaklı olmanın gereği,doğru bildiğini seslice söylemeyi gerektirir.
“İslam,eğer kapitalist ilișki biçimlerinin payandası ve tüketim toplumunun bir parçası olarak popüler kültürün nesnesi haline getiriliyorsa,bu Müslümanlık ile kurulan ilișki son derece arızalı demektir.“Zira tüm din öğretileri ''Güzel Ahlak ve Adalet“üzerine yükselir. Adalet dağıtanların Hakkı kıstas almaları zorunludur. Kararlarının nelere mal olacağını iyi hesap etmeli ve hakkaniyet ile kararlar vermeleri,yargılamalarda taraflara eșit davranmaları evrensel hukukun bir gereği olduğu asla unutulmamalıdır. Dün Ebu Zerr
in sesli haykırıșı nasıl susturulmaya,ceza verilmeye calıșıldıysa bu gün de haksızlıklara ses çıkaranlar aynı muameleyi görmesin istiyoruz. Asgari ücreti,emekliye verilecek maaș tutarlarını hesaplayanlardan da aynı Adaleti bekliyoruz.
Bu yüzden Ebu Zerr`e sağcı diyebilir miyiz? Ebu Zerr zamanının devrimcilerindendi!
Saygı ve Selam ile..
Mehmet YILDIZ yazar_birbey