Doğum Günü pastasını keserken, gökyüzünde yıldız kayarken, fincan falına bakarken dilek tutmak
İslâm inancında hurafeler arasında görülmüş ve dilekler için “Hacet Namazı” önerilmiştir. Niyet etmek,
dilekten ve adaktan önce gelir. Güzel niyetler ibadete dönüşür. Niyet; Ne yaptığının? Ne dediğinin? Kim
için ve niçin hareket ettiğinin farkına varmaktır. Yapılacak niyetin ilk basamağı düşünmek, plânlamak,
ardından da kâlben onaylamaktır. Tefekkür ve ilimle niyetler güzelleşir. Niyetler, yapılan ibadetlerin şekil
kazanmasına ve aktivitesine neden olur. Eyleme dönüşen güzel niyetler Cenab’ı Hakk’ın katında on,
yetmiş, yediyüz veya sınırsız sevaplar alınmasına, kalitenin artmasına, kariyer kazanmasına neden olur.
İyi niyet yerine getirilemez ise kişi niyetini yerine getirmiş gibi sevap alır.
NİYETİN ETKİSİ
Aile hayatı, iş hayatı, sosyal hayat ve çevremiz niyetlerimizle düzenlenir. İnsanın kalitelisi, niyetinin
de kaliteli olmasına yol açar, bu davranış toplumda hemen fark edilirler. Sıradan insanlar duyu organları
ve içgüdüleriyle, iyi insanlar feraset ve basiretleriyle, iyilerin iyisi insanlar da hikmetle ve ilhamla
niyetlerini sergiler. Beşyüzbin Hadis’i Şerif’i derleyip toparlayıp, kitabına dörtbin-sekizyüz-ünü yazan,
tefsirde, fıkıhda derin bir alim olarak bilinen, büyük hadis imamı Ebu Davut “İslam Dinini yaşamada şu dört
Hadis’i Şerif yeterlidir” demiştir “Sünen’i Ebu Davut” adlı kitabında.
1)- Davranışlar, niyetlere göre değer kazanır.
2)- Mümin kendi için beğendiğini kardeşi için beğenmedikçe, kendi için beğenmediğini kardeşi için
beğenmedikçe kâmil manada mümin olamaz.
3)- Haberiniz olsun ki, insanda bir lokmalık et parçası vardır. Eğer o iyi olursa bütün ceset iyi olur. O kötü
olursa bütün ceset kötü olur. İşte o kâlbdir.
4)- Kişinin kendisini ilgilendirmeyen söz ve işi terk etmesi iyi Müslümanlığın güzelliğindendir.
Bu dört Hadis’i Şerif’e İmam’ı Şafi ve Ahmet bin Hanbel İlmin üçdebiri’dir, demişlerdir.
ÖRNEK ROL MODEL
Allah’a İtaatin Yolu; Alemlere rahmet olarak gönderilen, hayatında Kur’an’ı Kerim’i en iyi kavramış ve
uygulamış, örnek rol modelimiz Hazreti Muhammed (SAV)’in niyet üzerine söyledikleridir.
1)- Müminin niyeti amelinden kıymetlidir.
2)- İnsanlar kıyamet günü, niyetleri üzere diriltileceklerdir.
3)- Dilleriyle söylemedikçe veya onu yapmadıkça Allah, gönüllerinden geçenleri bağışlamıştır.
4)- Fetihten sonra hicret yoktur. Ancak; Cihat ve niyet vardır.
Ayrıca, niyet konusunda Allah (C.C.); Hac Suresi:37 “Kurbanların eti ve kanları Allah’a ulaşmaz.
Lakin, sizden O’na ancak takva ulaşır. Taha Suresi:7 “Sen Allah’a dua ve zikirle
KALİTELİ NİYET
Özetlediğimiz bu Hadis’i Şerif’te: Kıyamet günü hesaba çekilecek, ilk üç kişiden bahsedilir.
1)- Savaşta ölen mücahid kişi. (Yiğit, cesur desinler diye mi? – Kuzman niyetli mi?)
2)- İlim öğreten alim kişi. (Bilgili, hatip desinler diye mi? – Belâm niyetli mi?)
3)- Zekât, sadaka dağıtan zengin kişi. (Cömert, bonkör desinler diye mi? – Defolu mu?)
Cenab’ı Allah’ın rızası için mi? Şöhret kazanmak için mi? El alem ne der? diye mi?
NİYETİN MERKEZİ
Niyetin merkezi kâlbdir. Bütün ibadetlerimiz niyet ile başlar. Allah (C.C.) kalbimizden geçenleri ve
niyetlerimizi bilir. Allah, bize şah damarımızdan (aort damarı) daha yakındır. (Kaf Suresi:16 – Hadid
Suresi:4) Saniyede, yetmişbin defa Allah kalbimize nazar eder. Niyet etmek, kişinin istikâmetini gösterir. En
büyük keramet istikâmettir. Güzel düşünen güzel görür, güzel niyetli güzel eylem yapar. Niyetler İslâm
hukukuna uygun ise ancak bir değer kazanır. Kötü Niyet; dile ve davranışa aktarılmamışsa Cenab’ı Hakk
katında sevap kazanmak için yeterlidir. Bilgisiz, öngörüsüz, kuralsız, plânsız ve haramla başlatılan iyi
niyetler, farkına varmadan kötülüğe dönüşebilir. “Cehennem’in yolu iyi niyet taşlarıyla döşenmiştir”
deyimi yaygındır ve bu bağlamda dikkat çekicidir. Günümüzde övgüyle anılan İngiliz Mafya Lideri Robin
Hood, zenginden çaldıklarını yoksullara dağıtma işinde niyet batıl, eylem de batıldır.
Aile hayatı, iş hayatı, sosyal hayat ve çevremiz niyetlerimizle düzenlenir. İnsanın kalitelisi, niyetinin de kaliteli olmasına yol açar, bu davranış toplumda hemen fark edilirler. Sıradan insanlar duyu organları ve içgüdüleriyle, iyi insanlar feraset ve basiretleriyle, iyilerin iyisi insanlar da hikmetle ve ilhamla niyetlerini sergiler. Beşyüzbin Hadis’i Şerif’i derleyip toparlayıp, kitabına dörtbin-sekizyüz-ünü yazan, tefsirde, fıkıhda derin bir alim olarak bilinen, büyük hadis imamı Ebu Davut “İslam Dinini yaşamada şu dört Hadis’i Şerif yeterlidir” demiştir “Sünen’i Ebu Davut” adlı kitabında.
1)- Davranışlar, niyetlere göre değer kazanır.
2)- Mümin kendi için beğendiğini kardeşi için beğenmedikçe, kendi için beğenmediğini kardeşi için beğenmedikçe kâmil manada mümin olamaz.
3)- Haberiniz olsun ki, insanda bir lokmalık et parçası vardır. Eğer o iyi olursa bütün ceset iyi olur. O kötü olursa bütün ceset kötü olur. İşte o kâlbdir.
4)- Kişinin kendisini ilgilendirmeyen söz ve işi terk etmesi iyi Müslümanlığın güzelliğindendir.
Bu dört Hadis’i Şerif’e İmam’ı Şafi ve Ahmet bin Hanbel İlmin üçdebiri’dir, demişlerdir.